Zorg is de laatste jaren een belangrijk woord geworden op veel lagere scholen. Het is vooral een mooi woord met veel betekenissen. Al deze betekenissen invullen is geen makkelijke opdracht. Toch willen wij, als school, zorgend zijn voor élke leerling. Zorgbreed werken gaat over de wijze waarop wij in onze school het onderwijs organiseren om élk kind maximale ontplooiingskansen te bieden. Kinderen verschillen fundamenteel van elkaar en mogen ook blijven verschillen. Niet àlle leerlingen kunnen op hetzelfde moment dezelfde leerstofinhouden of -hoeveelheden aan. Onze werking wordt dan ook gekenmerkt door differentiatie, waarbij preteaching, remediëring, compenseren en soms dispenseren hun eigen plek krijgen. Ons klasleerkrachten zorgen, samen met een uitgebreid zorgteam, voor een krachtige leeromgeving waarin we de lat hoog leggen voor élk leerling, maar niet voor elke leerling even hoog.
Niettegenstaande de zorg die wij bieden, loopt voor sommige leerlingen hun schoolcarrière niet vanzelf. Als wij als school niet voldoende kunnen tegemoet komen aan de noden van een leerling, wordt er in samenspraak met de ouders en CLB naar een gepaste oplossing gezocht. Om onze zorgwerking te ondersteunen kunnen wij ook beroep doen op het leersteuncentrum VOKAN.
Onze school, gelegen in het centrum van Ekeren, is een afspiegeling van onze diverse maatschappij. Wij verwelkomen àlle kinderen en streven ernaar dat élk kind en élke ouder zich thuis voelt op onze school. Hoewel niet echt een kleine school, is het voor ons essentieel het familiale karakter te bewaren. We vinden het dan ook belangrijk structuur te bieden in een warme omgeving. Zo dragen onze leerlingen een uniform, wat bijdraagt aan het groepsgevoel en de herkenbaarheid van onze school. We zetten in op een degelijke vorming, rekening houdend met de behoeften, talenten en groeikansen van elk kind. Om ons opvoedingstraject te kunnen realiseren is naast competentie ook engagement een belangrijke hefboom. Dit engagement vinden we terug op verschillende niveaus binnen de school. Geëngageerde leerkrachten: op regelmatige tijdstippen is er overleg met het hele schoolteam. Er worden beslissingen genomen over de dagelijkse gang van zaken, maar ook met betrekking tot het pedagogisch project van de school.
Geëngageerde leerlingen: we doen een inspanning om kinderen enthousiast te maken, te motiveren door betekenis te geven aan de leerstof. We halen uit de kinderen wat erin zit door te vertrekken vanuit hun kwaliteiten. De kinderen participeren in de dagelijkse besluitvorming en geven mee vorm aan het school- en klasleven.
Geëngageerde ouders: via een open communicatie en een goede verstandhouding met de ouders zorgen we ervoor dat het pedagogisch project gedragen en gesteund wordt.
Een positief en fijn schoolklimaat, waar iedere leerling én leerkracht zich op zijn gemak voelt. Dat is waar School Wide Positive Behavior Support (PBS) in het kort om draait. Het is een schoolbrede aanpak die zicht richt op het versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag. We werken met heldere en gevisualiseerde gedragsverwachtingen die leerlingen worden aangeleerd. We gaan dus uit van de veranderbaarheid van gedrag. PBS gelooft dat leerlingen het altijd goed willen doen, maar dit niet altijd kunnen. Moeilijk hanteerbaar gedrag is dus geen motivatietekort maar een vaardigheidstekort.
Onze centrale waarden zijn: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Hieraan werken wij doorheen de ganse lagere school. Onze superhelden 'Roxy Respect', 'Vincent Verantwoord' en 'Victor Veilig' helpen ons hier graag bij. Ook zij heten je hartelijk welkom op onze school. Wil u graag meer lezen over PBS? Dat kan via deze link: https://swpbs.nl/onderwijs-professionals/wat-is-pbs
......