Welkom op de website van onze kleuterschool.

Op deze website kunnen jullie heel wat informatie vinden over het reilen en zeilen in onze kleuterschool. Zo krijgen jullie alvast een mooi beeld van het dagelijkse leven op onze school.  

Niet gevonden wat je zocht?
Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al jullie vragen. Jullie kunnen ook een afspraak maken om de school te bezoeken. We maken met veel plezier tijd om jullie rond te leiden !

Alvast bedankt voor jullie belangstelling en interesse in onze school.
Lees meer over onze school

Onze activiteiten

Zomervakantie

Beste ouders, 

Het einde van het schooljaar komt nu echt wel in zicht. Jullie kapoenen zullen binnenkort afscheid nemen van hun juf en hun klasje van dit jaar. Samen hebben ze een jaar beleefd vol groei, ontdekkingen, kleine overwinningen en waardevolle momenten.
Elke dag groeiden ze een beetje meer, met glinsterende oogjes vol nieuwsgierigheid.
Het was een voorrecht om jullie kinderen te mogen begeleiden in hun leerproces, hun ontwikkeling en hun dagelijkse avonturen in de klas. Ze kregen alle ruimte om zich te ontwikkelen en te groeien tot de fijne kleuters die ze vandaag zijn. 
Dankzij jullie steun, vertrouwen en betrokkenheid konden we er een bijzonder schooljaar van maken en daarvoor willen we jullie dan ook van harte bedanken. 
Nu breekt de zomervakantie aan – een tijd voor rust, ontspanning, ijsjes eten, spelen in de zon en mooie herinneringen maken.
We wensen jullie een heerlijke zomer toe met veel zon, plezier en fijne familiemomenten. Geniet ervan! 

Tot ziens en warme groeten,
juf Veerle en het ganse kleuterteam

Foto's via classdojo

We ondersteunen hun ontwikkeling

Onze kleuters worden begeleid door vakbekwame kleuterleerkrachten die de ontwikkeling van onze kleuters nauwgezet volgen, waarbij vooral aandacht wordt gegeven aan kleuterinitiatief. De aangeboden activiteiten sluiten aan bij de belangstelling en ervaringen uit de leefwereld van de kleuters. Ze bevorderen de totale ontwikkeling van de kleuters.

Spelenderwijs leren ze allerlei vaardigheden die nodig zijn om later te leren lezen, schrijven en rekenen.

De kleuters krijgen de gelegenheid om met andere kinderen te leren omgaan, waardoor ze leren samenspelen, samen aan een opdracht werken, hun beurt leren afwachten, leren geven en nemen, weerbaar worden en rekening houden met anderen. Er wordt met andere woorden veel aandacht gegeven aan de relationele ontwikkeling van onze kleuters.

Onze kleuterschool is een kindvriendelijke ruimte met een grote verscheidenheid aan speelgoed en didactische middelen.

We streven naar een gemoedelijke sfeer tussen ouders, kleuters en leerkrachten, zodat de kleuters zich geborgen voelen en graag naar school komen.

Zorg
Sport
Websites
Verkeer

Zorg(z/s)aam

Ieder kind is uniek, anders en heeft eigen vragen en noden. Daarom wordt er in onze klasjes waar mogelijk ook gedifferentieerd naar tempo en aanbod. De basiszorg wordt door elke klasjuf dooheen de activiteiten aangeboden, door sterk aanbod in de hoeken, door aangeboden kwaliteitsvolle activiteiten, met oog voor de individuele noden van het kind. De klasjuf wordt hierin bijgestaan door het zorgteam. Het zorgteam zal op regelmatige tijdstippen de juffen ondersteunen in de klas of, indien nodig, werken met groepjes kleuters buiten de klas. Zij zorgen er samen voor dat alle kleuters het maximum aan aandacht krijgen en dat eventueel vastgestelde tekorten goed worden opgevolgd. Voor opvolging en verdere analyse kunnen we ook beroep doen op de mensen van het CLB "De Wissel" en het leersteuncentrum Vokan.

Ondanks alle intensieve zorgen kunnen niet alle kleuters de kleuterschool zonder problemen afwerken. Als de interne zorg niet het vereiste resultaat heeft opgeleverd, wordt er in samenspraak met de ouders en het CLB naar een gepaste oplossing gezocht.

Krullenbol

Elke week krijgen de kleuters een momentje "krullenbol", een methode in het voorbereidend schrijven. Schrijven is een complexe bezigheid. Een kind moet heel wat vaardigheden beheersen om tot schrijven te komen. Krullenbol helpt deze vaardigheden te ontwikkelen, maar is veel meer dan wat krullen maken op een blaadje.
Krullenbol is bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden trainen, handvaardigheid stimuleren, ruimtelijke begrippen leren hanteren, plezier beleven,… dit alles in tal van activiteiten aangeboden, zowel voor de ontwikkeling van grote als kleine motoriek.
Kinderen leren door muziek de samenhang voelen tussen lichamelijke bewegingen en bewegingsuitdrukkingen op papier. Muziek stimuleert kinderen om de vaardigheden te automatiseren.

Onze oudste kleuters leren bovendien op een speelse manier een goede schrijfhouding, papierligging en potloodhantering. Via schrijfpatronen leren de kleuters zich oriënteren om in het eerste leerjaar een goede start te maken met het aanvankelijk schrijven.

Sport en beweging

Beweging


Kleuters leren al spelend.

Ze krijgen dan ook veel kansen om te spelen en te bewegen. Zo ontdekken ze hun omgeving, hun eigen lichaam en dat van de anderen. Ze leren samen te werken, volgorde van acties, regeltjes na te leven,...

Elke kleuterklas krijgt 2 bewegingsmomenten per week, begeleid door een sportleerkracht.
Tijdens deze lessen wordt er vooral gewerkt aan de grove motoriek van de kleuters. Alle basisvaardigheden zoals lopen, springen, balanceren, ronddraaien, kruipen, klimmen en klauteren komen aan bod. Ook rollen, mikken, gooien en vangen worden geoefend. Dit alles wordt op een speelse, kindvriendelijke manier en met veel fantasie aangeboden. Nu eens klimmen ze over de bergen in China, dan weer slingeren ze als apen door het oerwoud.

Bij onze oudste kleuters wordt 1 uurtje bewegingsopvoeding vervangen door een beurt watergewenning.

Zwemmen



Reeds in de derde kleuterklas starten onze kleuters met watergewenning.

Samen met de sportjuf en twee vrijwillige begeleiders leren ze zich in en door het water te bewegen, hun hoofd onder water te steken, te drijven,... enzovoort, allemaal ter voorbereiding van het zwemmen in de lagere school.

Op het einde van de kleuterschool ontvangen ze een zwemrapport zodat de zwemleerkracht in de lagere school een goed beeld krijgt over hun kunnen.